donderdag 6 juni 2013


Richting noordpool


Nadat ik in mei thuiskwam vanaf Madeira, na zeven weken op zee gezeten te hebben, heb ik veel spannende dingen beleefd in de persoonlijke sfeer, zoals mijn verhuizing van Zeeland naar Groningen, maar daar wil ik het verder niet over hebben. Morgen ga ik weer aan boord van de Plancius. Overmorgen, zaterdag 8 juni vertrekken we uit de haven van Hansweert en varen dan de Schelde af, richting Noordzee. In Aberdeen pikken we nog een lading Britse passagiers op en dan varen we naar Fair Isle in de Shetlandeilanden, en daarna verder naar het onherbergzame eiland Jan Mayen, dat halverwege IJsland en Spitsbergen ligt. Daarna door naar Spitsbergen, waar het vroeg voorjaar is met nog veel sneeuw en ijs.

Helaas kan ik Jan Mayen niet meer meenemen in mijn nieuwe boek over eilanden, dat eind juni bij Atlas verschijnt onder de titel Eilanden. Van Andøya tot Vuurland. Hierin vertel ik verhalen over eilanden van zuidpoolgebied tot noordpoolgebied, en van tropische paradijzen tot het legendarische Klein Bollenbult, eiland in de Drentse A. Geschiedenis, natuur, gruwelverhalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten