Over de
evenaar
Van Tristan da Cunha naar Sint-Helena is vijf dagen
varen. De tropen in. Sint Helena is ecologisch bezien geheel verwoest. Vijf
eeuwen bewoning door mensen, vee, ratten en konijnen hebben ervoor gezorgd dat
er van de oorspronkelijke flora en fauna nagenoeg niets is overgebleven. Ik heb
het daar al over gehad in mijn verhaaltje over de eenzaamste weidevogel ter
wereld, de Sint-Helenaplevier. Toch is Sint-Helena een aangenaam eiland om te
vertoeven, met een perfect klimaat en een buitengewoon vriendelijke en vooral relaxte
bevolking van iets minder dan vierduizend zielen. Afstammelingen van
Europeanen, negerslaven, Indiƫrs en Chinese arbeiders, alles door elkaar.
Op de standaard-eilandtoer zien we het huis waar Napoleon
heeft gewoond toen hij hier verbannen was en de tuin van de gouverneur waar
Jonathan woont, de oudste bewoner van het eiland. Jonathan is een
reuzenschildpad afkomstig van de Aldabra-atol in de Indische Oceaan en als je
de bronnen mag geloven loopt hij al aardig tegen de tweehonderd jaar. De tocht
voert langs kronkelende weggetjes door groene landschappen met bomen, weilanden
en weelderige struwelen waarin geen enkele inheemse plant is te vinden. Ook
alle kwetterende vogeltjes zijn ingevoerd, behalve de prachtige doorschijnend witte
opaalsterntjes, die tot diep in het binnenland in de bomen broeden. En
natuurlijk brengen we een bezoekje aan de weilanden van Deadwood Plain, waar we
onze eenzaamste weidevogel daadwerkelijk te zien krijgen.
Twee dagen verder varen ligt Ascension Island, een bar,
kaal vulkaaneiland. Er wordt wel gezegd dat de eerste landing op de maan nooit
heeft plaatsgevonden, maar hier is gefilmd. Wonderlijk genoeg overkomt ons op
dit tropische eiland waar we in Antarctica en bij Tristan da Cunha zo bang voor
waren: we kunnen niet landen! Er staat een felle oostenwind die zelf aan de
beschutte westkant veel branding veroorzaakt, maar wat nog veel erger is,
vanuit het westen rolt een langzame deining op het eiland af, afkomstig van stormen
die dagen geleden en duizenden kilometers verderop hebben plaatsgevonden. Het
is deze deining die bij de landingspier huizenhoog opspattende golven doet
ontstaan. De autoriteiten staan geen enkele activiteit toe en kunnen ook niet
naar het schip komen om onze paspoorten te stempelen. Pas op dag twee lukt het de
formaliteiten af te wikkelen en een spannende landing uit te voeren. We kunnen
een uurtje aan de wal blijven en moeten dan weer terug. Alle excursies zijn
afgelast, ook de nachtelijke tocht naar
de palmenloze gouden stranden, waar in het donker reusachtige zeeschildpadden
hun eieren komen leggen.
Twee dagen voorbij Ascension doemt de evenaar op, als een
duidelijk zichtbare stippellijn over de oceaan. We laten de zodiacs (rubberboten
met buitenboordmotor) neer waarmee we rond het schip gezamenlijk de lijn
oversteken. Een van de zodiacs is uitgerust als zee-bar, met een groot vat
sangria en een baardige Neptunus aan boord. Welkom op het Noordelijk Halfrond.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten